فعالیت بیش از 400 عضو در کتابخانه کانون نبی اکرم(ص) اندیمشک
فعاليت بيش از 400 عضو در کتابخانه کانون نبي اکرم(ص) انديمشک

فعالیت بیش از 400 عضو در کتابخانه کانون نبی اکرم(ص) اندیمشک

ماسوري از فعاليت بيش از 400 عضو و تاثير فراوان کتابخانه کانون درادامه تحصيل تعداد زيادي از افراد بي بضاعت منطقه خبر داد
شناسه خبر : 16287 تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خوزستان: محمد رضا ماسوری گفت: کتابخانه‌های مساجد نخستین و در عین حال رایج‌ترین کتابخانه‌های عمومی در جهان اسلام بوده‌اند که اغلب به وسیله خود مردم ساخته، سازماندهی و اداره می‌شدند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد نبی اکرم (ص) اندیمشک افزود:  بسیاری از این کتابخانه‌ها مجموعه کوچک کتاب‌های مذهبی بودند که در یکی از شبستان‌های مسجد و یا در کنار آن نگهداری می‌شدند و ظاهرا هیچ محل ثابتی برای آنها وجود نداشته است.

 

وی با بیان اینکه این کتابخانه‌ها بیشتر در کنار منبر و محراب و در دسترس عموم قرار می‌گرفتند اضافه کرد: ایجاد کتابخانه در چنین محلی سبب شد که کتابخانه بیشتر در معرض دید و در نتیجه، قابل دسترس‌تر باشد.

 

وی اظهار کرد: امروزه با فضای کاملا کتابخانه‌ای، استقبال بیشتری از طرف مردم صورت می‌گیرد که نیازمند تجهیزات بهتری است تا با اهدافی از جمله انس بیشتر مردم با مساجد، حال معنوی انسان در این مکان‌های مقدس و تاثیر معنوی فرد در خانواده و جامعه به ویژه جوانان همراه شود.

 

ماسوری با اشاره به اینکه کتابخانه این کانون چهارهزار جلد کتاب در موضوعات مختلف دارد افزود: ۴۰۰ نفر بزرگسال و ۲۶۰ نفر کودک در این کتابخانه عضو هستند.

 

وی  بیان کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از راه‌های دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور است که کتابخانه‌های عمومی و کتابداران در این راه تلاش ستودنی دارند.

 

وی افزایش سرانه مطالعه و در نظر گرفتن هزینه مطالعه در سبد خانوار را از مهم‌ترین راه‌های توسعه فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها برمی‌شمارد و مطرح کرد: رسانه‌ها برای توسعه این فرهنگ نقش تاثیرگذار و ارزشمندی دارند.

 

مدیر کانون نبی اکرم (ع) اندیمشک بر لزوم تکمیل تجهیزات کتابخانه‌های مساجد تاکید می‌کند و یاد آورشد: با توجه به اقتصاد خانواده‌ها، جمع‌آوری کتاب‌های دست دوم کنکوری، دانشگاهی، حوزوی و ... در مساجد و در اختیار قرار دادن این کتاب‌ها به افراد بی‌بضاعت نقش بسزایی جهت ادامه تحصیل آنها دارد.

 

 وی اضافه کرد: برخی افراد باور دارند که کتابخانه‌های مساجد فقط کتاب‌های مذهبی را در خود نگهداری می‌کنند و فقط افراد مذهبی و طلاب علوم دینی از آنها بهره می‌برند اما این باور اشتباهی است. امروزه کتابخانه‌های مساجد علاوه بر موضوعات مذهبی، سایر حوزه‌ها و موضوعات مختلف را تحت پوشش قرار داده‌اند.

 

وی در پایان گفت: کتابخانه‌های مساجد رقیبی جدی برای کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌روند و با توجه به افزایش تعداد کتابخانه‌های مساجد، گزینه مناسبی برای بالا بردن سطح سرانه مطالعه در کشور هستند که نیاز است مورد حمایت قرار گیرند.