نشست خبری مدیر ستاد فهما خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد
نشست خبري مدير ستاد فهما خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد
به مناسبت بزرگداشت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های مساجد:

نشست خبری مدیر ستاد فهما خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد

حجت الاسلام همت پور ضمن ارائه و گزارش فعاليت هاي کانون هاي مساجد در سالي گذشت گفت: بيش از 200 برنامه شاخص با همکاري کانون‌هاي مساجد استان در طول سال برگزار شده است.
شناسه خبر : 35864 تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خوزستان حجت الاسلام مرتضی همت پور در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون‌های مساجد خوزستان اظهار کرد: 18 اسفند سال 1371 کانون‌های مساجد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کردند و امروز بعد از قریب به 30 سال بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور مشغول به فعالیت هستند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در خوزستان یک هزار و 62 کانون فرهنگی هنری فعالیت می‌کنند که از این تعداد 457 کانون روستایی و 605 کانون شهری است افزود: در میان این کانون‌ها 54 کانون به عنوان رابط در استان فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه سامانه بچه‌های مسجد سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت‌های کانون‌ها در قالب سه شبستان و 12 رواق ثبت می‌شود اضافه کرد: این سامانه شرایطی جهت تبادل اطلاعات و تجربیات کانون‌های فرهنگی هنری سراسر کشور را فراهم کرده است.

 

حجت‌الاسلام همت‌پور با بیان اینکه در سال جاری 55 کانون فرهنگی هنری مساجد تاسیس شده است ابراز کرد: تعداد اعضای ثبت شده در سامانه بچه‌های مسجد بالغ بر 92 هزار نفر است و 9 هزار و 713 برنامه نیز از سوی کانون‌های استان در این سامانه ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 200 برنامه شاخص با همکاری کانون‌های مساجد استان در طول سال برگزار شده است تصریح کرد: اجرای طرح سه‌شنبه‌های تکریم که امسال با نام شکوه مادری اجرا شد، تاکنون بیش از یک هزار و 670 برنامه در قالب تجلیل از مادران نمونه، مادران شهدا و ایثارگران و جانبازان و ... برگزار شده است.

 

مدیر ستاد فهما خوزستان از دیگر برنامه‌های خوب استان را طرح «هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی» عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه با همکاری موقوفه مدنیان و حضور 72 مادر عضو کانون‌های مساجد به مدت سه روز برگزار شد.

 

وی برگزاری مسابقات فرهنگی متعدد در دهه کرامت و  ولایت، طرح اوقات فراغت مسجد، مدرسه و محله در تابستان، اجرای بیش از 20 برنامه فاخر و جشن‌های خیابانی، برگزاری سوگواره دلنوشته‌های عاشورا در لالی و دریافت بیش از 500 اثر در قالب سه رشته شعر، دلنوشته و عکس، برپایی مواکب اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه و کشور عراق، فعالیت کانون‌ها در ایام کرونا و خدمات‌رسانی در مناطق محروم و ... از دیگر برنامه‌هایی است که اجرا شده است.

 

حجت‌الاسلام همت‌پور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت هلدینگ خلیج فارس جهت برگزاری دوره آموزشی «تحکیم و تعالی خانواده» ویژه کانون‌های مساجد شهرستان‌های بندرامام و بندرماهشهر خبر داد و بیان کرد: در طی 2 سال برگزاری این طرح تاکنون 12 میلیارد تومان از سوی هلدینگ خلیج فارس به کانون‌های مساجد این دو شهرستان اختصاص داده شده است.

 

وی با بیان اینکه آمادگی داریم تحکیم خانواده را با محوریت مساجد در سراسر استان با همکاری شرکت‌های نفت و پتروشیمی برگزار کنیم گفت: با پیگیری کانون‌های مساجد چهار دفتر تسهیل‌گری در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان (کارون، عین 2، ملاشیه و کوی علوی) راه‌اندازی شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان اذعان کرد: توزیع بیش از هفت هزار و 400 بسته گوشت گرم گوسفندی توسط کانون‌های مساجد و با همکاری مؤسسه حضرت خدیجه (س) و برنامه سمت خدا در مناطق محروم استان توزیع شده و همچنین کمک‌های ویژه‌ای برای مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

 

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با کمیته امداد استان جهت دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اهدا به نیازمندان تحت پوشش مساجد خاطر نشان کرد: همچنین در قالب این تفاهم‌نامه شرایط اخذ 50 مجوز تخصصی نیکوکاری در استان ویژه کانون‌های مساجد خوزستان فراهم شده است.

 

مدیر ستاد فهما خوزستان به اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب» در سراسر استان با همکاری کانون‌های مساجد اشاره کرد و افزود: بیش از یک هزار و 465 برنامه، 2 هزار و 750 برنامه فهرست‌نویسی، 270 برنامه صدای کتاب و بیش از یک هزار خلاصه‌نویسی در قالب این طرح ثبت شده است.

 

وی از اخذ بیش از 500 مجوز الکترونیکی کانون‌های مساجد خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد 158 مجوز مربوط به کانون روستایی، 22 مجوز کانون فرهنگی هنری جدیدالتاسیس و 330 باب کانون فرهنگی هنری شهری است و علاوه بر آن 331 باب کتابخانه شامل 199 کتابخانه مخزن‌دار و 132 کتابخانه باز در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده است.

 

حجت‌الاسلام همت‌پور از برگزاری طرح آموزش رایگان فرهنگ و هنر ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و مرزی با حضور اساتید برجسته در 9 شهرستان شوشتر، شوش، آغاجاری، اندیمشک، سوسنگرد، گتوند، هندیجان، بندر ماهشهر و آبادان خبر داد.

 

وی همچنین با اشاره به اهدای تجهیزات کتابخانه‌ای به پنج باب از کتابخانه‌های شاخص استان در شهرستان‌های اهواز، مسجدسلیمان، دزفول، شادگان و هویزه تصریح کرد: پوستر امید هنر با مشارکت کانون‌های مساجد استان جهت ساماندهی، تقویت و توانمندی گروه‌های نمایش مساجد با همکاری حوزه هنری استان رونمایی شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری و بسیج ارتباط خوبی با هم دارند و اقدامات مؤثری را در با همکاری هم انجام می‌دهند اضافه کرد: اقدامات خوبی در راستای دغدغه مقام معظم رهبری همچون ایجاد گروه‌های سرود و تئاتر، آسیب‌های اجتماعی، تحکیم و تعالی خانواده، طلاق، رفع شبهات دینی، فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی و ...در مساجد در حال انجام است.

 

وی همچنین بر نهادینه کردن فرهنگ مطالبه‌گری و پرسشگری در مساجد تاکید کرد و یاد آور شد: باید با آگاهی و بصیرت بتوانیم انقلاب اسلامی و جهاد تبیینی مد نظر مقام معظم رهبیر را به خوبی و با زبان روز معرفی کنیم تا جوان امروز انقلاب را بشناسد که این امر نیازمند علم و مطالعه است