لزوم شناسایی و تقویت استعدادهای هنری کانون‌های مساجد
لزوم شناسايي و تقويت استعدادهاي هنري کانون‌هاي مساجد
در نشست تخصصی کارگروه هنری کانون‌های مساجد خوزستان مطرح شد؛

لزوم شناسایی و تقویت استعدادهای هنری کانون‌های مساجد

در نشست تخصصي کارگروه هنري کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد خوزستان، بر ضرورت شناسايي استعدادهاي هنري کانون‌هاي مساجد، تقويت و حمايت از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي هنري کانون‌ها تاکيد شد.
شناسه خبر : 49744 تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۰:۲۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، حجت‌الاسلام قاسم سمیری، امروز در نشست تخصصی کارگروه هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش، با اشاره به برگزاری این نشست اظهار کرد: هدف از تشکیل نشست تخصصی کارگروه هنری استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های هنری کانون‌های مساجد و کشف و پرورش استعدادها با بهره‌مندی از اساتید خبره و کارشناسان این حوزه است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، افزود: خوزستان هنرمندخیر است و در همه زمینه‌های هنری همچون تئاتر، سینما، شعر، موسیقی و ... حرف برای گفتن دارد ولی متاسفانه خیلی توجهی به این گروه‌ها نمی‌شود و تقویت نشدند.

وی با بیان اینکه در کانون‌های مساجد قریب به 50 گروه سرود و تعداد زیادی گروه تواشیح داریم که باید با حمایت از آنها نسبت به تقویت این گروه‌ها گام برداریم، اضافه کرد: باید بتوانیم این‌ها را مدیریت، رصد و هدایت کنیم که لازمه آن استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسان و استفاده از ظرفیت‌ها است.

حجت‌الاسلام سمیری، با اشاره به اینکه باید بتوانیم جوانان و نوجوانان را از طریق فعالیت‌های هنری و زبان هنر به مساجد جذب کنیم، ادامه داد: امسال جشنواره نغمه‌های آسمانی، راه‌اندازی انجمن شاعران جوان مساجد، حمایت و تقویت گروه‌های تئاتر و تعزیه کانون‌های مساجد و ... را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه باید زیبایی‌های دین و اهل بیت (ع) را در قالب هنر به منصه ظهور برسانیم، تصریح کرد: باید با انجام فعالیت فرهنگی و هنری قوی توان و ظرفیت کانون‌های مساجد را نشان دهیم و تلاش می‌کنیم از این فعالیت‌ها حمایت شود.

مدیر ستاد فهما خوزستان، به انعقاد تفاهم‌نامه با فنی و حرفه‌ای استان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه بنا شده دوره‌های آموزش رایگان با ارائه گواهی‌نامه معتبر در کانون‌های مساجد سراسر استان داشته باشیم؛ علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌هایی نیز با دیگر ادارات در حال انجام است.

حسن یوسفی، کارشناس مسئول فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، نیز عنوان کرد: به دنبال این هستیم در کانون‌های مساجد بحث هنری و فعالیت‌هایی همچون تئاتر و سرود و ... را فعال و جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار کنیم.

در ادامه مصطفی بوعذار، انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری را یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهم دانست و ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در مساجد مهجور مانده توجه به بحث هنر و تربیت هنرمند متعهد در مساجد است که خوشبختانه توسط ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قدم‌هایی در این راستا برداشته شده که حرکتی بسیار ارزشمند است.

هنرمند حوزه تئاتر و نمایش استان خوزستان، با اشاره به اینکه در این زمینه باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین شود، اذعان کرد: در ماه محرم یکی از برنامه‌هایی که همه ساله انجام می‌شود برگزاری سوگواره ملی اربعین در مرز شلمچه و چذابه است که می‌توانیم امسال این سوگواره را با مشارکت کانون‌های مساجد اجر کنیم.

بوعذار خاطر نشان کرد: در بحث کادرسازی هنری باید ابتدا فراخوانی در مساجد بزنیم و سپس آنها را قطب‌بندی کرده و با شناسایی استعدادها بینیم توانمندی هر مسجد در چه بخش هنری هست و آن بخش را تقویت کنیم.

وی پیشنهاد کرد برخی رویدادهای فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری کانون‌های مساجد خوزستان برگزار شود و افزود: در ماه محرم جای خالی شب شعرهای محرمی وجود دارد و کانون‌های مساجد می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

این هنرمند خوزستانی، بر ضرورت انجام کارهای جدید و نو در حوزه فعالیت‌های هنری تاکید کرد و افزود: ما در استان ظرفیت و توانمندی داریم و می‌توانیم رویدادهای هنری همچون برگزاری جشنواره تئاتر و سرود مساجد را میزبانی کنیم که همین امر به دیده شدن فعالیت‌های مساجد کمک می‌کند؛ همچنین نیاز است در کانون‌های مساجد رابطان هنری داشته باشیم که بتوانند فعالیت‌های هنری مساجد را معرفی کند.

سید پیام صالحی، نیز با بیان اینکه برای انجام کار هنری اولین قدم، تشکیل کارگروهی متشکل از نیروهای خبره و همسطح است، اظهار کرد: باید استعدادهای هنری را در مساجد چه مناطق برخوردار و چه کم‌برخوردار شناسایی کنیم و تعاملاتی با ادارات مختلف داشته باشیم.

این هنرمند حوزه سرود استان خوزستان، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه به هنر و سرود جهت مقابله با جنگ نرم، تصریح کرد: برای تحقق این فرمایش رهبری، باید تولید محتوا داشته باشیم و کارهای قوی ارائه دهیم؛ ولی لازمه اینکه یک اثر دیده شود همکاری رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما است.

وی ماه محرم و رویداد اربعین را بهترین فرصت برای ارائه فعالیت‌های هنری مساجد به ویژه مرزهای شلمچه و چذابه دانست و عنوان کرد: می‌توانیم یک گروه منتخب در حوزه تئاتر و سرود از بین کانون‌های مساجد استان تشکیل دهیم و با شناسنامه‌دار کردن آن در رویدادهای مختلف بهره‌مند شویم.

حردانی و حسین عفراوی از فعالان هنری حوزه فیلم و تصویربرداری کانون فرهنگی هنری صفا اهواز، نیز بر شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کانون‌های مساجد و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی هنری به ویژه در حوزه تصویربرداری در کانون‌های مساجد در دو بخش مقدماتی و تکمیلی تاکید کردند.