آئین اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس «روایت عاشقی» برگزار شد
آئين اختتاميه نخستين سوگواره ملي عکس «روايت عاشقي» برگزار شد
با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان؛

آئین اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس «روایت عاشقی» برگزار شد

مراسم اختتاميه نخستين سوگواره ملي عکس «روايت عاشقي» که با همکاري ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد خوزستان برگزار شده بود، با معرفي برگزيدگان در اهواز برگزار شد.
شناسه خبر : 49832 تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۷:۰۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، مراسم اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس «روایت عاشقی» و رونمایی از پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

آیت الله عبدالکریم فرحانی، در این مراسم با بیان اینکه امروز در دنیا نگاه به شیعه عوض شده و یک نگاه تمدنی است، اظهار کرد: در گام دوم به دنبال اهتزاز تمدن ولایی هستیم که شیعه این پرچم را به دست گرفته است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به هجرت‌های حضرت ابراهیم (ع)، پیامبر گرامی اسلام (ص)، امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) و امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: تمدن‌ها با هجرت شکل می‌گیرد و تمدنی که امروز به آن تمدن ولایی می‌گوییم معلول هجرت است.

وی به بیان روایت‌هایی از حادثه عاشورا پرداخت و با اشاره به اینکه وظیفه هنرمندان و عکاسان است که این واقعه را عمیق و دقیق به تصویر بکشند و ثبت و ضبط کنند، ادامه داد: این ظرفیت در هنرمندان، عکاسان و شاعران خوزستانی وجود دارد.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج، نیز با بیان اینکه نخستین سوگواره ملی عکس «روایت عاشقی» در ۲ بخش برگزار شد، عنوان کرد: در مرحله مقدماتی یک هزار و ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در نهایت ۴۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به اینکه حجم آثاری که به دبیرخانه سوگواره رسید غیرقابل تصور بود، تصریح کرد: این استقبال چشمگیر بیانگر ارادت ویژه به امام حسین (ع)، قیام عاشورا، نهضت کربلا و اربعین است.

وی از چاپ آثار شاخص این سوگواره در قالب یک کتاب خبر داد و ابراز کرد: سال گذشته ۲۰ گروه مستندساز برای به تصویر کشیدن عظمت و شکوه اربعین به عراق اعزام شدند که مستندها در حال آماده شدن برای پخش است.

در ادامه سردار عبدالرضا مرادحاجتی، عزت امروز ایران اسلامی را مرهون جانفشانی و ایثارگری شهدا دانست و اذعان کرد: خوزستان منبع سوژه‌های ناب است و ما باید هزینه کنیم تا کسانی که توانایی دارند به خلق آثار بپردازند و تصاویر را به منصه ظهور برسانند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، خاطر نشان کرد: نگارخانه‌ای در اهواز دایر می‌شود تا عکاسان مذهبی آثاری را که خلق کرده‌اند به نمایش بگذارند.

عرفان کوچاری از تهران، علی ابک از سمنان و جمال زبیدی از اهواز در بخش اصلی پیاده روی اربعین به ترتیب رتبه اول تا سوم را از ان خود کردند در این بخش یاسر محمد خانی از اراک شایسته تقدیر شد.

در بخش پایتخت موکب‌ها نیز علی محمدی ، احسان قصدی و مقداد امیری از اهواز نیز رتبه اول تا سوم را کسب کردند و علی معرف و امیر مدحج نیز شایسته تقدیر اعلام شدند.

در بخش برون مرزی این جشنواره نیز به انتخاب داور عراقی، علی کریم الساری و علی عبدالرضا کاظم از عراق به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

حسین جلودار، احمد تاجی و اسحاق آقایی داوران نخستین دوره از سوگواره ملی «روایت عاشقی» را برعهده داشتند.

تجلیل از گروه سرود زهرائیون و رونمایی از پوستر پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

این سوگواره با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان برگزار شده بود.