«مشایه‌الاهواز» حرکتی معنادار، غنی و فرهنگی در مسیر اباعبدالله الحسین (ع)
«مشايه‌الاهواز» حرکتي معنادار، غني و فرهنگي در مسير اباعبدالله الحسين (ع)
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد:

«مشایه‌الاهواز» حرکتی معنادار، غنی و فرهنگی در مسیر اباعبدالله الحسین (ع)

منادي، با اشاره به حرکت کاروان «مشايه الاهواز» به صورت کاملا مردمي و خودجوش گفت: «مشايه‌الاهواز» حرکتي معنادار، غني و فرهنگي در مسير امام حسين (ع) و باعث افتخار مردم اهواز است.
شناسه خبر : 50678 تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۵۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، مجید منادی، در نشست خبری کاروان «مشایه الاهواز» که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه حرکت این کاروان به صورت کاملا مردمی و خودجوش صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «مشایه‌الاهواز» یک حرکت معنادار، غنی و فرهنگی در مسیر امام حسین (ع) و باعث افتخار مردم اهواز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان اینکه قاطبه بدنه رسانه استان به امام حسین (ع) ارادت دارند، افزود: از سال‌های گذشته در اربعین حسینی همه پای کار دفاع از فرهنگ اربعین و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بوده‌اند و این امر جزو ویژگی‌های استان محسوب می‌شود و رسانه‌ها و اصحاب رسانه نیز در موضوع فرهنگی مهمی مانند اربعین حسینی خوب درخشیدند.

وی با اشاره به اینکه هدف این برنامه این است که پیاده‌روی اربعین اهواز ویژه‌تر دیده و ابعاد آن تبیین و مشخص شود، اضافه کرد: لازم است «مشایه‌الاهواز» به طور ویژه توسط اصحاب رسانه پوشش داده شود و برای آن تولید محتوا صورت گیرد زیرا این برنامه مردمی، خودجوش و عاشقانه اجرا می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام جعفر بوعذار، عنوان کرد: «مشایه‌الااهواز» و کاروان اربعین حسینی اتفاق بزرگی است که توسط مردم اهواز و خوزستان ثبت شده است، بنابراین مردم این حق را دارند که این حرکت فرهنگی به نام شهرستان اهواز ثبت ملی شود.

مدیر جبهه مردمی کاروان پیاده‌روی مشایه‌الاهواز، با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حرکتی کاملا فرهنگی است، ابراز کرد: کاروان را در قالب فراخوان‌های ۳۱۳ نفره ساماندهی می‌کنیم و در طول مسیر بیش از یک هزار برنامه فرهنگی با حضور مداحان و روحانیون کاروان برای زائران برگزار خواهد شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری نورالزهراء اهواز، با اشاره به اینکه علاوه بر این، غرفه‌های فرهنگی درباره حجاب و عفاف و موضوع قرآن‌سوزی در طول مسیر با هدف جهاد تبیین و روشنگری برپا خواهد شد، اذعان کرد: سوژه‌های بسیاری در طول مسیر وجود دارد و از فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه دعوت می‌کنم که با حضور خود از ثمرات معنوی این حرکت عظیم برداشت کنند.

سید سعید شرفا، نیز با اشاره به اینکه حرکت فرهنگی و زیارتی اربعین حسینی در سال ۹۲ برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدای کربلا و احیای سنت حسنه پیاده‌روی اربعین حسینی آغاز شد، تصریح کرد: این حرکت در سال نخست بسیار مورد استقبال مردم اهواز قرار گرفت و در سال‌های بعد نیز با هدف ایجاد وحدت حسینی از مناطق مختلف اهواز دعوت شد تا در این حرکت عظیم فرهنگی حضور داشته باشند.

مسئول هیأت حضرت ابوالفضل العباس (ع) منطقه عین 2 اهواز، با بیان اینکه جلسات متعددی برای این حرکت فرهنگی برگزار شده، گفت: در سال ۹۴ اولین منطقه‌ای که به این حرکت فرهنگی پیوست ملاشیه بود و مردم شریف استان خوزستان به رغم جوسازی‌های منفی دشمن از ابتدا پای کار بودند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این حرکت فرهنگی از سال‌های قبل تاکنون ابتدا به حرکتی ملی و سپس به حرکتی جهانی تبدیل شد، تاکید کرد: این حرکت فرهنگی با وجود اینکه در سال‌های قبل فاقد امکانات لازم برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی بود، اما همواره توانسته از جمعیت عظیم مردم و این حرکت بزرگ جهانی به نحو احسن استقبال کند.

وی با بیان اینکه عنوان کاروان «سفینه نجات» است و تمام استان خوزستان و به ویژه شهرستان اهواز را دربر می‌گیردف خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای مهم ما وجود اورژانس و تیم‌های پزشکی در مسیر به ویژه در مناطق اهواز و حمیدیه به دلیل گرمای شدید هوا و امکان گرمازدگی مردم است.

شرفا، درباره حرکت کاروان پیاده‌روی بیان کرد: با هدف ایجاد  وحدت در کاروان، برنامه اول میزبانی از زائران مناطق مختلف در ۳۱ مرداد (ساعت سه بعدازظهر به بعد) در عین 2 است. بیتوته در شب اول در عین 2 و در تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد این منطقه صورت می‌گیرد.

وی گفت: در اول شهریور حرکت اصلی از صبح چهارشنبه از منطقه قرآنی عین 2 و پس از آن اجرای برنامه‌های فرهنگی و عزاداری است، بعد از آن کاروان به سمت کربلا حرکت می‌کند و در طول مسیر توقف خواهد داشت، کاروان در مسیر خود وارد حمیدیه می‌شود، روز دوم به سمت دشت‌آزادگان می‌رود و پس از استقبال توسط موکب‌های مسیر، مهمان شهر کوت سید نعیم می‌شود و شب در این منطقه بیتوته خواهد کرد، پس از آن در روستاهای مسیر مورد استقبال قرار می‌گیرد و پس از آن نیز به سمت سوسنگرد حرکت می‌کنیم.

مسئول هیأت حضرت ابوالفضل العباس (ع) منطقه عین 2 اهواز، یاد آور شد: جمعه سوم شهریور کاروان پس از تودیع توسط مردم دشت آزادگان به سمت شهر بستان می‌رود و در این مسیر هم مورد استقبال روستاهای مختلف قرار می‌گیرد و در چهارم شهریور با لحاظ ای‌که در طول مسیر ۲۵ کیلومتری موکب وجود ندارد سعی می‌کنیم مسافران را تا مرز با اتوبوس جابه‌جا کنیم.