لزوم راه‌اندازی هسته‌های تخصصی در کانون‌های مساجد/ باید به دنبال توسعه فرهنگ کتابخوانی در مساجد باشیم
لزوم راه‌اندازي هسته‌هاي تخصصي در کانون‌هاي مساجد/ بايد به دنبال توسعه فرهنگ کتابخواني در مساجد باشيم
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان:

لزوم راه‌اندازی هسته‌های تخصصی در کانون‌های مساجد/ باید به دنبال توسعه فرهنگ کتابخوانی در مساجد باشیم

حجت‌الاسلام سميري، بر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخواني در مساجد تاکيد کرد و گفت: ضرورت دارد هسته‌هاي تخصصي و پژوهشي در کانون‌هاي مساجد راه‌اندازي شود زيرا بار علمي دارد.
شناسه خبر : 51780 تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۱:۴۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، حجت الاسلام قاسم سميري، ظهر امروز سه‌شنبه (4 مهر) در نشست هم‌اندیشی و اهدای کتاب با کتابخانه‌های کانون‌های مساجد خوزستان، ضمن تبریک ایام تاجگذاری و امامت حضرت ولی عصر (عج)، اظهار کرد: کتاب و مطالعه آنقدر پیش خداوند اهمیت دارد که اولین آیه‌ نازل شده بر پیامبر (ص) و صحبت با ایشان در خصوص مطالعه بوده است؛ همچنین خداوند در قرآن آیات بسیاری در خصوص کتاب آورده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، با بیان اینکه روایات بسیاری در خصوص کتاب وجود دارد، افزود: امام صادق (ع) فرمودند مراقب کتاب‌ها باشید و از آنها نگهداری کنید زیرا که بعدها به این‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

وی سرانه مطالعه در خوزستان را 13 دقیقه در روز اعلام کرد و ادامه داد: بسیاری از ما با کتاب انس نداریم یا هوای کتاب را نداریم گاهی حتی در خانه هایمان کتابی وجود ندارد یا به کتابخانه‌ها در مساجد و کتابخانه‌های عمومی مراجعه نمی‌کنیم.

حجت الاسلام سمیری، با اشاره به اينكه مشکل امروز ما، جهل است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان مطالعه کم شده و اکثرا به گوشی‌های موبایل مراجعه می‌کنیم، در واقع حرمت کتاب کمتر نگه داشته می‌شود که این یک ضعف است.

وی با بیان اینکه همانطور که مرکز تمام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است باید موضوع کتاب را هم در این بخش توسعه دهیم، اضافه کرد: 450 کتابخانه‌ در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در حال فعالیت هستند که از این تعداد، 350 کتابخانه مخزن دار است.

مدیر ستاد فهما خوزستان ابراز کرد: وظیفه ما متولیان امر فرهنگی و کتاب این است که بستر مناسب فراهم کرده و از ظرفیت ها و استعدادها استفاده کنیم زیرا در کانون های مساجد پتانسیل و ظرفیت های زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید از مسئله کتاب و تجهیزات کتابخانه ای حمایت کنیم، گفت: بنده به طور جدی پیگیر موضوع تامین کتاب، تجهیزات و فعال کردن کتابخانه‌های مساجد هستم، اعتباراتی نیز به ستاد کانون‌های مساجد خوزستان اختصاص یافته که از آن طریق بخشی را تامین خواهیم کرد.

حجت الاسلام سمیری اذعان کرد: کتاب و مطالعه نباید تنها صرف شعار باشد بلکه باید بتوانیم آن را به یک سرانجام برسانیم لذا ما به عنوان متولیان امر باید به دنبال توسعه فرهنگ کتاب در مساجد خصوصا در خوزستان باشیم؛ در این راستا نیز به دنبال آن هستیم تا کتاب‌های مفید را به کتابخانه‌های فعال تزریق کنیم زیرا تعداد کتاب‌های ما محدود است و نمی‌توانیم همه کتابخانه‌ها را شارژ کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کل کشور و خوزستان از جانب مردم در بحث کتاب حرکت مفیدی صورت نگرفته است، تاکید کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کنند و گاهی حتی آن را بدون مطالعه، استفاده می‌کنند و این یک ضعف است.

مدیر ستاد فهما خوزستان یاد آور شد: هسته‌های تخصصی و پژوهشی در کانون‌های مساجد راه‌اندازی شود زیرا بار علمی دارد؛ همچنین جلسات مشاعره را برگزار کنید و افرادی را که در این وادی فعالیت دارند حمایت کنید زیرا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در این نشست چند نفر از مدیران کانون‌های مساجد به ارائه پیشنهادات خود جهت ارتقا و تقویت کتابخانه‌های کانون‌های مساجد پرداختند و در پایان به 40 کانون مساجد حواله بسته‌های کتاب اهدا شد که هر بسته حدوداً شامل 30 کتاب است.

کلمات کلیدی: کتابخانه‌هاي مساجد