نرم افزار مدیریت کتابخانه برای کانون‌های مساجد ایجاد شود
نرم افزار مديريت کتابخانه براي کانون‌هاي مساجد ايجاد شود
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:

نرم افزار مدیریت کتابخانه برای کانون‌های مساجد ایجاد شود

حسين زاده، از آمادگي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي خوزستان براي همکاري با کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد خبر داد و گفت: مي‌توان با رايزني خوزستان را به عنوان استان پايلوت در زمينه اتصال کتابخانه‌هاي مساجد به سامانه مديريت کتابخانه‌هاي تحت وب در نظر گرفت.
شناسه خبر : 51782 تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۲:۰۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، عباس حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، امروز سه‌شنبه (4 مهر) با اشاره به اهمیت کتاب در آیات و روایات اظهار کرد: آیات قرآن کریم به کتاب کتابت، تفکر، دانش و خردورزی اشاره دارند و تفکر جز لاینفک قرآن است به طوری که اولین آیه‌ای که به پیامبر (ص) نازل شد از جنس کتاب است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: در موضوع کتاب و کتابت مسئله با اهمیتی وجود دارد و آن این است که یک مرحله خطرناک‌تر از جهل به نام توهم دانایی وجود دارد؛ تشخیص توهم دانایی و اینکه چه ساختاری را باید داشته باشیم تا به مبارزه با آن برویم، کار دشوارتری است اما کتاب می‌تواند به عنوان یک رسانه برای ما گره‌گشا باشد.

وی اضافه کرد: متولی حوزه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی است، اما سایر دستگاه‌ها مثل کانون‌های مساجد در این حوزه ظرفیت عظیمی دارند و این به دلیل تعدد و پراکندگی آنها در کانون‌های جمعیتی و حضورشان در یک مرکز دینی و فرهنگی مثل مسجد است؛ این موقعیتی است که شاید خیلی از کتابخانه‌های ما آن را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از کتابخانه‌های ما در شرایط جغرافیایی نامناسبی واقع شده‌اند و این مسأله مانع کارآمدی درست آنها شده است، تصریح کرد: در استان خوزستان 158 کتابخانه در حال خدمات دهی هستند؛  ۱۱ پروژه در حال ساخت و ۳۸ کتابخانه به صورت مشارکتی فعالیت می‌کنند.

حسین زاده، با اشاره به اینکه در یک کتابخانه چندین وظیفه وجود دارد، عنوان کرد: گردآوری کتاب و منابع بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب یکی از وظایف کتابخانه‌ه‍ا است که اگر درست انجام نشود، شاید هدر رفت سرمایه و زمان را به دنبال داشته باشد.

وی با بيان اينكه نکته دیگر آماده سازی منابع در کتابخانه است به این صورت که باید معین شود دسترسی ما به منابع به صورت آفلاین، آنلاین یا ... است، تصریح کرد: مهمترین وظیفه ما اشاعه و ترویج است که در این راستا رویدادها و جشنواره‌هایی در سطح استان در حال برگزاری است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ابراز کرد: کتابخانه بدون متولی و کتابدار، انباری بیش نیست؛ مهم این است که روح مطالعه در کتابخانه جریان داشته باشد؛اگر بتوان نرم افزار مدیریت کتابخانه برای کانون‌های مساجد ایجاد کرد، اقدام مؤثری است.

وی اذعان کرد: در صورت امکان با وزارت فرهنگ و ارشاد رایزنی صورت گیرد تا کتابخانه‌های کانون خوزستان که مخزن‌دار هستند و کتابدار متصدی دارند به عنوان استان پایلوت در زمینه اتصال کتابخانه‌های مساجد به سامانه مدیریت کتابخانه‌های تحت وب در نظر گرفته شوند.

حسین زاده یاد آور شد: این کار ظرفیتی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم به آمار و اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنیم؛ اینکه یک کتابخانه چه تعداد عضو دارد، چه تعداد کتاب به امانت برده می‌شود، چه کتاب‌هایی بیشتر به امانت می‌رود و ... . این قبیل اطلاعات و فهم ذائقه مخاطب به ما در برنامه ریزی فرهنگی کمک می‌کند.

وی در پایان آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را برای همکاری با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اعلام کرد.

کلمات کلیدی: کتابخانه‌هاي مساجد