نهضت بازگشت به مسجد را در نگاه حاکمیت، حلقه‌های میانی و مردم دنبال کنیم
نهضت بازگشت به مسجد را در نگاه حاکميت، حلقه‌هاي مياني و مردم دنبال کنيم
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور:

نهضت بازگشت به مسجد را در نگاه حاکمیت، حلقه‌های میانی و مردم دنبال کنیم

حجت‌الاسلام خداداده، با اشاره به اينکه در حوزه مديريت و اداره مسجد به يک انقلاب نياز داريم که اگر اين اتفاق بيفتد همه کارها ثمر مي‌دهد، گفت: بايد نهضت بازگشت به مسجد را در نگاه حاکميت، حلقه‌هاي مياني و مردم دنبال و با روش‌هاي مختلف، مردم و جوانان و نوجوانان را به مسجد جذب کنيم.
شناسه خبر : 53421 تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۰۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، حجت‌الاسلام کمال خداداده، امروز یکشنبه (12 آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در  سفر به خوزستان اظهار کرد: مسجد یک واژه مقدس و محل امنیت و آرامش، محلی برای تسبیح خدا و موثر برای مردم از نظر معنوی و مادی است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، با بیان اینکه در مساجد فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی بسیاری شکل می‌گیرد، اضافه کرد: مسجدی تمدن‌ساز بوده و در نظام توحیدی نیز این پایگاه اجتماعی همیشه نقش‌آفرین بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجاهدان عالم خود را مدیون تربیت مسجدی می‌دانند، خاطر نشان کرد: در اضلاع تربیت توحیدی اگر مسجد را حذف کنیم بخش زیادی از کار تربیتی لنگ می‌ماند.

 

در عرصه فرهنگ باید نگاهمان را اصلاح کنیم

حجت‌الاسلام خداداده، با بیان اینکه در عرصه فرهنگ باید نگاهمان را اصلاح کنیم، ادامه داد: باید بتوانیم بسترهایی را در مسجد فراهم کنیم تا افرادی با نگاه توحیدی در عرصه تربیتی پرورش یابد، امروزه افرادی در قالب فیلمسازی، نویسندگی و فیلمبرداری در مسجد تربیت شدند و خود را در عرصه مومنانه قرار می‌دهند.

وی ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم بخشی از ضعف‌های عرصه فرهنگ و هنر را جبران کنیم باید به جایی مراجعه شود که این نگاه توحیدی و انقلابی را دارد یعنی مؤمن مجاهد انقلابی و بهترین جا در این عرصه مسجد است.

 

نرم افزار مدیریتی جدیدی در مسجد حاکم شود

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: ما مشکلی در حوزه ساختاری مسجد نداریم، اما باید نرم افزار مدیریتی جدیدی در مسجد حاکم شود و اگر بتوانیم این گفتمان را اصلاح کنیم، بستری برای حضور جوانان و نوجوانان خواهد شد و با زبان هنر هم می‌شود با آنها حرف زد.

 

تولید ماهانه 12 سرود توسط کانون‌های مساجد کشور

وی با اشاره به اینکه در عرصه سرود کانون‌های مساجد ماهانه 12 سرود در عرصه ملی تولید می‌کنند، بیان کرد: هنرمندان در عرصه نویسندگی، بازیگری و فیلمسازی در شهرها حضور پیدا می‌کنند و نوجوانان و جوانان را آموزش می‌دهند؛همچنین فراخوان تئاتر شبستان منتشر شد و دارای زیست‌بومی است که فقط می‌خواهد بچه‌های مسجدی را پوشش دهد.

حجت‌الاسلام خداداده، با بیان اینکه در نتیجه این جشنواره‌ها استعدادها شناخته می‌شوند و در عرصه کار حرفه‌ای هنری هم انجام وظیفه می‌کنند، گفت: قصد ما از تشکیل گروه سرود، کتابخوانی و نویسندگی تربیت هنرمند حرفه‌ای نیست بلکه می‌خواهیم کار تربیتی و جمعی را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نهضت بازگشت به مسجد را در نگاه حاکمیت، حلقه‌های میانی و مردم دنبال و با روش‌های مختلف، مردم و جوانان و نوجوانان را به مسجد جذب کنیم، اظهار داشت: امروز سبک زندگی ما اجازه حضور در مسجد را نمی‌دهد؛ یک زمانی زیست‌بوم زندگی مردم بر مبنای مسجد بسته شده بود اما امروز نوجوانان و خانواده‌ها سبک‌های مختلف زندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند و نهادهای فرهنگی و تربیتی، نتونستند آنطور که باید جزییات زندگی و کاری برای حضور فرزندانمان در مسجد طراحی کنند.

 

در حوزه مدیریت و اداره مسجد به یک انقلاب نیاز داریم

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت و اداره مسجد به یک انقلاب نیاز داریم که اگر این اتفاق بیفتد همه کارها ثمر می‌دهد، اضافه کرد: البته که من به سیاه نمایی در عرصه مسجد معتقد نیستم؛ امروز مردم و بچه‌های مسجد پای انقلاب ایستاده‌اند، کارنامه ما در حوزه فرهنگ، صفر نیست اما با قله و آرمان‌ها فاصله داریم.

وی درباره کارآفرینی در کانون‌های مساجد اذعان کرد: بخشی از بحث کارآفرینی مربوط به فرهنگ کار است که بچه‌ها را در دستور کارهای خود، مهارت‌محور بار بیاوریم؛ اصل کار ما این است که بتوانیم اقتصاد و مسائل مالی مرتبط با فرهنگ و هنر را فعال کنیم، همچنین ستاد مساجد خوزستان با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای را منعقد کردند که هزار نفر را به صورت رایگان آموزش ببینند.

حجت‌الاسلام خداداده، با بیان اینکه انقلاب باید در مدیریت صورت گیرد، تصریح کرد: این موضوع یعنی اینکه باید با توجه به اقتضائات نسل امروز گفتمان، ادبیات، چیدمان، استقبال و بدرقه در مسجد را اصلاح کنیم؛ گفتمان نوجوان‌ها و خانواده‌ها متفاوت شده و دشمن همه تلاشش را کرده که ذهنیتی منفی از مسجد ایجاد کند.

 

طرح مجمع اخوت جهان اسلام

وی درباره مجمع اخوت جهان اسلام خاطر نشان کرد: این مجمع به معنای اخوت ایمانی بین مساجد جهان اسلام است؛ مقدمات این طرح در مساجد سوریه، لبنان و عراق شکل گرفته و به دنبال شکل‌گیری این ارتباط هستیم تا مساجد به عنوان نهادهای مردمی با هم ارتباط داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، درباره تفاوت نسل‌ها و تربیت آنها یاد آور شد: ما در جامعه انسانی زندگی می‌کنیم و نو شدن به معنای زنده شدن است و در این راستا نیز مدیران فرهنگی ما باید دانش فرهنگی خود را بالا ببرند و خود را مسلح و مجهز کنند.

 

اجرای پایش کتابخانه‌های مساجد

وی در خصوص کتابخانه‌های مساجد بیان کرد: حدود 10 هزار کتابخانه در کشور وجود دارد که بخشی از آنها دارای مخزن و سالن هستند و بخش دیگری مخزن‌دار ولی سالنی ندارند.

حجت‌الاسلام خداداده اظهار کرد: از لحاظ تعداد کتابخانه، شاید تقریباً 2 برابر نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه داریم و پیشخوان‌های کتاب ما گسترده‌ترین پیشخوان کتاب در کشور است اما چون به صورت رایگان اداره می‌شوند، کسی به موضوع کتاب و کتابخانه در مسجد توجه چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: اعتباراتی که دیگر نهادهای تأثیرگذار در عرصه کتاب دریافت می‌کنند با اعتباراتی که ما در حوزه مساجد دریافت می‌کنیم، قابل مقایسه نیست اما با توجه به اینکه این عرصه و سنگر مهم است، در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی با موضوع خوانش کتاب، شنبه‌های کتاب و ... عملیاتی را در رویدادهای فرهنگی تعریف کرده‌ایم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور یاد آور شد: از سال گذشته طرحی با عنوان «پایش کتابخانه‌های مساجد» در حال اجرا است که بخشی از کتاب‌هایی که برای مسجد کاربرد ندارد به کتابخانه های دیگر اهدا می‌کنیم تا کتاب‌های جدید به کتابخانه‌های مساجد تزریق بشوند؛ سال گذشته حدود 250 هزار عنوان کتاب به کتابخانه های مساجد اضافه کردیم.